Rode biet, foliumzuur en zwangerschap

Foliumzuur en folaat (een verwante vorm) zijn vormen van een in water oplosbaar vitamine en behoren tot de familie van de B-vitamines. Sommigen blijven stug de verouderde namenvitamine B9 of B11 gebruiken.

Zoals alle vitamines heeft ook folaat een aantal belangrijke functies in het menselijk lichaam. Zo is het onder meer nodig voor de productie van nucleotiden (bouwstenen van erfelijk materiaal als RNA en DNA) en bij celreproductie (rode en witte bloedcellen, en zenuwcellen).

De belangrijkste gevolgen van een tekort aan foliumzuur komen aan het licht bij zwangerschappen en het kan bij babies leiden tot zogenoemde neurale-buisdefecten, zoals een open ruggetje of open gehemelte.
[Foto: www.healthyfitstrong.com]
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat foliumzuur de kans op een kind met een neurale-buisdefect verkleint als je meer foliumzuur inneemt in de periode dat je zwanger wilt worden en gedurende de zwangerschap. De Gezondheidsraad adviseert[1] dat vrouwen er goed aan doen al voor de conceptie 400 microgram synthetisch foliumzuur per dag te slikken.

Maar voor iedereen kan een voortdurend tekort aan foliumzuur of folaat leiden tot soms blijvende gezondheidsschade, zoals vermoeidheid, verlies van eetlust, bloedarmoede, neurologische problemen of stofwisselingsproblemen. Daarom is een voedingspatroon waarin voldoende foliumzuur voorkomt van het allergrootste belang. Rode biet staat bekend als een groente waarin die micronutriënt zeer veel voorkomt[2]. Onderzoek[3] liet zien dat per 100 gram ongekookte rode biet 150 mg folaat en per 100 gram gekookte rode biet 110 mg folaat werd aangetroffen.

Dat alles betekent dat het regelmatig eten van rode biet altijd een zeer gezonde keus is.

[1] Gezondheidsraad: Naar een optimaal gebruik van foliumzuur - 2008 
[2] Wang et al: Accumulation and distribution of free folic acid content in red beet (Beta vulgaris L.) in Plant Foods for Human Nutrition - 1997 
[3] McCance, Widdowson: The Composition of Foods. 5th Edition - 1995

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen